Zomer expositie bij Galerie Sille

Ballunatics 8 100 x 160 cm. Oliverf op linnen. €7500,-

Mirrors 60 x 60 cm. olieverf op linnen. €1800,-

Op 7 Juli aanstaande heb ik twee grote evenementen op kunstgebied. De Mathildag in Terneuzen, waar ik met mijn collega’s en vrienden twee jaar lang intensief aan gewerkt heb, en de zomerexpositie bij Galerie Sille, waar ik dolgraag bij had willen zijn.

Omdat straks alle aandacht naar de viering van de eerste Mathildedag zal gaan in Terneuzen, wil ik toch ook even deze bijzondere expositie aandacht geven.

Op 7 Juli opent daar de zomerexpositie met live muziek, heerlijke wijnen, culinaire hoogstandjes, en natuurlijk de kunsten en de kunstenaars die de kunsten geleverd hebben. Dit is een evenement dat je eigenlijk niet mag missen. Je krijgt dan de gelegenheid om niet alleen enorm te genieten maar ook om de kunstenaars te spreken die hier exposeren, op één na dan, want ik zit dan de hel dag in Terneuzen om, onder andere, mijn Mathilde drieluik te onthullen.

Streepjescode 80 x 80 cm. olieverf op heel linnen. €1750,-

Mathilde Blanc Sec. 75 x 50 cm. Olieverf op heel linnen. €2100,-

Bij Galerie Sille hangen nu 4 van mijn werken, die ik in dit bericht nog eens laat zien. Hier hangt o.a. ook mijn laatste werk ‘Mathilde Blanc Sec’ dat ik heb gemaakt naar aanleiding van de ‘Mathildewijn’ die we speciaal ontwikkeld hebben voor de crowdfunding actie voor de bekostiging van de Mathildedag.

Die actie loopt nog steeds. Dus voor de liefhebbers van zo’n fles Mathildewijn verwijs ik graag even naar onze website voor de Mathildedag waarin zo’n exclusieve fles te bestellen valt. Daarmee heeft u niet alleen zo’n zalige, maar ook zeer exclusieve, fles Mathildewijn in uw bezit, maar steunt u ook gelijk de Stichting Mathildedag Terneuzen.

 

En behalve die fles Mathildewijn kunt u hier ook de art-print bestellen van het middelste doek van het Mathilde drieluik dat ik speciaal voor deze gelegenheid geschilderd heb.

Het betoverende centrum van Oudewater

Even genoeg over de Mathildedag. Daar kom ik in latere berichten nog uitvoering op terug. In Oudewater kunt u die dag eveneens uitstekend terecht om te genieten van kunst en cultuur. Daarnaast is het schilderachtige plaatsje Oudewater zeer beslist de moeite waard om even neer te strijken. In het oude centrum treft u overal terrassen aan en heeft u een geweldig mooi uitzicht op de vele prachtige oude gebouwen die het stadje rijk is. Dit is echt zo’n plek waar ik nog een keer ga zitten schilderen om het voor eeuwig vast te leggen. Dus voor de genen die Terneuzen te ver weg vinden kan ik een bezoek aan de opening van de zomertentoonstelling bij Galerie Sille van harte aanbevelen.

Alweer begonnen aan een nieuwe

Hoewel ik er de komende weken echt geen tijd voor zal hebben, in verband met de organisatie van de Mathildedag, ben ik toch aan een nieuw werk begonnen. Dit kwam gisteren plots in me op, toen ik vanuit Amsterdam terug reed, en als ik merk dat ik de volgende dag alleen nog maar daar aan kan denken, dan is dat een teken dat het een goed idee is en dat ik het moet gaan maken.

Het wordt een schilderij over een stranding met een luchtballon in een volkomen vlakke wereld met een zwarte ballerina op de voorgrond. Een soort Nina Hagen.

En als ik over de eerste schetslijnen al zeer tevreden ben, kan ik al vaststellen dat dit weer een echte topper gaat worden. Omdat ik op fijnmazig portretlinnen zit te werken kan dit ook weer eens superstrak geschilderd gaan worden.

Uurtje radio in Amsterdam

Helaas een wat bewogen foto, maar dit was gedurende een uur ons domein in Amsterdam bij SALTO om te praten over de Mathildedag in Terneuzen met Harold Thiehatten en Tamara Jongsma.

De weg naar Amsterdam was opvallend rustig vandaag.Er was schijnbaar iets met voetbal op de televisie. Iets wat mij totaal niet kan boeien.

Hier ben ik vroeger vaker geweest, maar ik tref er nu een totaal onherkenbare wereld aan. Vol met betonnen blokkendozen en glas. Het was wel een hele rit maar ik had het er graag voor over. Heel Amsterdam weet nu dat we de 80-ste verjaardag van Mathilde gaan vieren in Terneuzen. Het werd een boeiend stukje kunst en cultuur radio. En hier kun je het beluisteren.

Standaard klaar

De zware standaard voor het Mathilde-driekuik is klaar. Vanmorgen heb ik de laatste laag vernis aangebracht en het ding natuurlijk gesigneerd.

Ik ben dik tevreden over het resultaat. Testen hebben al uitgewezen dat het geval prima voldoet aan de eisen die ik er aan stelde. Namelijk het torsen van een loeizwaar drieluik.

Het mooie kleurtje is Carmine Red uit de serie van de prachtige krijtverf van Decoration.

De enorme degelijkheid van de standaard n de gehele uitvoering brachten me op het idee om ook eens een atelierezel te gaan maken die net zo degelijk is. Mijn eigen ezels blijven toch altijd wankel als ik op grote formaten aan het werk ben. Daarnaast mis ik veel hulpmiddelen uit de schilderpraktijk die gewoon niet bestaan en nergens te koop zijn, zoals een brug voor mijn schilderstok en een tafeltje voor mijn palet, verf en penselen. Zo kom ik al doende op ideeën die allang in mijn hoofd zitten, maar die ik toch om de een of andere reden niet uitvoer. Ondanks een hele houtwerkplaats vol gereedschap en materiaal.

Stap voor stap naar het eindpunt

Na een dag hard werken is het nu zover dat het eerste (middelste) schilderij aan de standaard bevestigd kon worden. Dit was een behoorlijke zenuwen klus omdat nu niets fout mocht gaan. Alles moest tot op de millimeter nauwkeurig afgetekend en geboord worden.

Uiteindelijk ging alles goed. Ik had de tijd genomen en eerst alle hang en sluitwerk klaar gemaakt zodat ik dit exact kon aftekenen.

En dan komt er een spannend moment. Houdt de standaard het en hoe ziet het er uit? Tot mijn grote geruststelling bleek de standaard het prima te houden. Ook na wat meer druk. Ik ben ook heel tevreden over de technische uitvoering en de vorm van de standaard die toch echt iets uitstraalt van het klassieke atelier.

Aan de achterkant ziet het er dan zo uit. Sterk en netjes. Ik ben zeer tevreden. Nu kan ik alles verder afwerken. Ook de zijpanelen, die ik nog steeds niet kan laten zien i.v.m. de onthulling, moeten nu ingehangen worden en de standaard moet nog van een (krijt)verflaag worden voorzien.

Standaard voor het drieluik

Al vrij vroeg was ik al weer aan het werk in het atelier aan de zware standaard voor het drieluik. Alles wat ik nodig heb wordt in eigen huis gefabriceerd. Van schilderijen tot lijsten tot de standaard om al dat gewicht te kunnen torsen. Vandaag gaat al het hang en sluitwerk gemaakt worden waarna het hele drieluik aan de standaard bevestigd kan worden. Als dat gebeurd is moet de standaard nog geschilderd worden en dan ben ik, met dit onderdeel, klaar en is het drieluik af.

Vanuit de lucht

Van een aardige mevrouw uit Ossenisse, die een ballonreis maakte, kreeg ik deze mooie foto van mijn woonomgeving. We kwamen elkaar toevallig tegen op facebook en raakten aan de praat over die ballonvaart die ik vanuit mijn tuin kon zien. En als ik de foto heel sterk uitvergroot kan ik mezelf zien staan in de tuin.

Dat witte stipje in de rode cirkel ben ik. Ik sta in de tuin tussen mijn huisje en het atelier in.Dat weet ik nog. Anders had ik mezelf nooit kunnen ontdekken. Ik was toen op weg naar het atelier om verder te werken aan het Mathilde drieluik.

Hoekse ochtend

In aanloop naar de viering van de eerste Mathildedag, op 7-7-2018, maak ik veel meer uren dan ik normaal gesproken zou doen. Elke dag begint met een ‘to do list’ die afgewerkt dient te worden. Dat gaat door tot laat in de avond. Meestal tot 22.30 u. Dan heb ik het wel gehad en kan ik tevreden de dag afsluiten met een potje bier.

Intussen heb ik wel geleerd hoe ik moet voorkomen om te zware lijsten te maken en is er altijd nog ruimte over voor het leven. Maar de klus moet geklaard worden en daarom sta ik om 6 uur ‘s-ochtends op. Dat gaat vanzelf. ik heb geen wekker nodig. Dit ritme volg ik al maanden en dan raak je ermee vergroeid. Ik ben een echt ochtendmens en geniet ‘s-ochtends het meest. Dan komt er ook het meeste uit mijn handen.

De contracten voor het gebruik van het oude postkantoor

Nu ben ik bezig met de bouw van de standaard voor het drieluik. Dat moet een stevig houten frame worden met een vormgeving die past bij mijn hang naar traditie. Het krijgt een beetje de vorm van een oude atelierezel.

Maar voordat ik daar aan kan beginnen moeten eerst de contracten getekend worden voor het gebruik van het oude postkantoor van Terneuzen wat we een maand lang mogen gebruiken voor de Mathildedag en de expositie van een maand die daar op volgt. De organisatie van de Mathildedag loopt door mijn werkzaamheden heen. Straks gaan we eerst nog in conclaaf met Ingrid Neve van het Schelde Theater en daarna wordt alles voor het gebruik van het oude postkantoor afgehandeld. Een drukke ochtend dus. En dat gaat al weken zo.

Intussen is de ochtend al begonnen en moet er ook voor de inwendige mens gezorgd worden. Deze ochtend begin ik weer met kakelverse aardbeien op brood voor mijn ontbijt. Zie hier het grote voordeel van een moestuin. Elke ochtend taartjes eten.

De aardbeien groeien maar door. Ik heb er steeds meer en ik kan ze lang niet allemaal op.’S-morgens aardbeien op brood, ‘s-avonds aardbeien door de yoghurt. Het zijn prachtige grote en heel goed van smaak.

Ik eet ze lang niet allemaal alleen op. De merel heeft ze ook ontdekt en ik laat er zelfs wat voor hem over als ik aan het plukken ben. Dat beest is er dol op en zo hebben we samen een mooie verdeelsleutel gevonden. De merel zingt elke dag prachtige liederen voor me en hij eet alle vervelende rupsjes op van vlindertjes die het op mijn koolplanten hebben voorzien.

Zo begint dus elke dag mijn Hoekse ochtend. Het is een balans tussen hard werken en genieten. Er komt nu veel uit mijn handen waar ik helaas niet al te veel van kan laten zien omdat alles wat ik nu doe draait om het Mathilde drieluik dat straks onthuld moet gaan worden in het oude postkantoor van Terneuzen.

Om nog een verrassing over te houden voor die onthulling moet ik de verleiding zien te weerstaan om niet alles wat ik aan het schilderen ben te laten zien.

Mathilde Blanc Sec bij Galerie Sille

Mijn ‘eigen’ gestreepte hoekje bij Galerie Sille te Oudewater.

De aankomende zomerexpositie bij Galerie Sille te Oudewater heeft als thema ‘Ritme’. Ritme hebben de streepjes wel en om die reden, en om nog veel meer andere redenen, heb ik Mathilde Blanc Sec vandaag naar de galerie gebracht. Tevens bracht ik de lijst mee voor een ander streepjes schilderij (Streepjescode) dat daar al hing en best een lijst kon gebruiken.

Helaas kan ik niet bij de opening zijn op 7 Juli omdat we dan de Mathildedag gaan vieren in Terneuzen. Een project waar ik al meer dan twee jaar aan werk.

In dit filmpje kun je zien hoe ik dit werk maakte en hoe die oude koffergrammofoon op dit werk terecht kwam. Mathilde Blanc Sec is de wijn die we speciaal voor de crowdfunding actie hebben ontwikkeld ter financiering van de Mathildedag. Door zo’n fles te bestellen via onze site help je ons met de organisatie van de Mathildedag. Dergelijke wijn is alleen en exclusief, via Stichting Mathildedag Terneuzen te bestellen. Deze is verder ergens te koop.

De fles Mathildewijn, ‘Mathilde Blanc Sec’, kun je bestellen via de Mathildedag site. Op het schilderij zie je de fles eveneens staan. Vandaar de titel. Als je dit schilderij wil zien moet je dus niet naar Terneuzen komen, waar ik straks het Mathilde-drieluik ga laten onthullen, maar naar Galerie Sille te Oudewater.

Ik geef toe dat het wat verwarrend is, maar zo liep het nu eenmaal. Zelf zit ik die dag (7 Juli) aan de Mathildewijn in Terneuzen tijdens de Mathildedag die we eveneens op 7 Juli gaan vieren.