Het atelier op 30 Augustus 2013

DCIM102MEDIA

Vandaag begonnen aan het portret van Eva Jinec. En het ging helemaal mis. Hoewel ik aanvankelijk goed begon zag ik dat het op zeker moment mis ging en mis bleef gaan. Ik zat als een amateur te knoeien en ik heb aan het eind van de dag het gezicht weer uitgeveegd. Morgen een nieuwe poging.

Eva 3

Het ziet er niet uit. Kan gebeuren. Dit overkomt me gelukkig maar zelden. Ik had gewoon mijn dag niet. Maar wel flink de pest er in.

ezeltje

Intussen wel een mooie oplossing gevonden om een pallet aan mijn veldezel vast te maken voor als ik straks in de Grote Kerk ga zitten schilderen. Dat scheelt me de aanschaf van een kistezel.

Het atelier op 29 Augustus 2013

DCIM102MEDIA

Eerst ‘Black ops’ netjes ingepakt en naar de galerie gebracht. Ik baal er een beetje van dat dit werk uit mijn atelier weg is maar de schoorsteen moet roken.

DCIM102MEDIA

Vervolgens ging ik nog even bij het Breda’s Museum langs om Pierre (van der Pol) nog wat vragen te stellen over het werk van Bosboom. Pierre weet daar echt alles van af en ik ben weer wat wijzer geworden. Maar nu hoor en zie ik ook dat er al werk van Bosboom in het museum hangt. Bosboom wordt voor mij steeds interessanter.

boek pierre

Daarnaast blijkt Pierre alles over Bosboom te hebben gepubliceerd in een boek. Ik krijg van hem de kopieën daarvan mee en hiermee ben ik ineens geheel op de hoogte van alles wat ik weten wil. Op het atelier lees ik de hele tekst in één ruk uit. Geweldig! Wat moet je als Bredanaar zonder het Breda’s Museum?

Dorris 2

Vandaag ook nog kans gezien om het schilderijtje van Dorris te voltooien.

Het atelier op 28 Augustus 2013

Dorris 1

Hoewel ik alleen een studie van Dorris wilde maken kon ik het niet laten om ook de hele omgeving erbij te schilderen. Ook het merkwaardige perspectief van de extreme groothoeklens van de camera vond ik meer dan de moeite waard om mee te nemen in dit werk(je). Boeiend vond ik ook het licht en de hoeveelheid lijnen en vlakken die voor een georganiseerde chaos zorgen. Morgen wil ik er de laatste hand aan leggen.

Het atelier op 27 Augustus 2013

Irene 1

Vandaag de dag begonnen bij Irene (Laros). Die zit schapenwolken te maken voor haar poppentheater. Dit is een erg leuke en inspirerende plek om de dag te beginnen.

DCIM102MEDIA

Op het atelier begin ik de dag met een planning. Ik ben van plan om een schilderij te gaan maken van het interieur van de Grote Kerk naar een werk van Johannes Bosboom. Daar was ik al eerder iets mee van plan maar daar kwam ik niet uit.

DCIM102MEDIA

Om het fijne te weten te komen over de achtergrond van het werk van Bosboom ging ik even mijn licht opsteken bij Pierre (van der Pol) van het Breda’s Museum. Van hem hoorde ik alle achtergrond informatie die voor mij belangrijk is om te weten waar ik aan werk en om er straks een goed stuk over te kunnen schrijven voor Breda Dichtbij, waar ik straks een maandelijkse blog voor ga maken.

DCIM102MEDIA

Voorts ging ik naar de Grote Kerk om daar ook even met Willem (van der Vis) over te spreken en om de exacte plek te bepalen waar Johannes Bosboom destijds heeft gezeten om zijn schilderijtje te kunnen maken.

DCIM102MEDIA

Dat was hier. Exact op het punt waar ik mijn veldezeltje heb neergezet. Met Willem sprak ik af dat ik ter plekke een studie mag gaan maken naar de waarneming.

Bosboom foto

En dit is een foto van dat beroemde werk van Bosboom dat ik als uitgangspunt ga gebruiken. Dit werk is, in tegenstelling tot het meeste werk van Bosboom, ook naar de waarneming geschilderd. Om die reden koos ik dit werk uit. Bosboom stond bekend om het ‘geknoei’ met elementen. Zo schilderde hij het grafmonument van Engelbrecht van Nassau op het koor omdat hij dat mooier vond en schilderde hij elementen van onze Grote Kerk in die van Delft. Maar dit plaatje ziet er erg origineel en naar de waarheid uit.

DCIM102MEDIA

Voordat ik kan beginnen met schilderen ben ik eerst een aantal werken gaan fotograferen met de dikke Nikon voor mijn archief. Dat is een vervelend tijdrovend klusje waar ik weinig zin in heb en daarom had ik wat achterstand.

DCIM102MEDIA

En dan kan het schilderen weer beginnen. Dit keer maak ik een schilderij van Eva Jinec naar een fotootje uit de krant. Daar viel mijn oog op en dat portret bleef me de laatste dagen bezig houden. Een erg mooi mens om te portretteren. Ik waag er een poging op en zie wel waar het eindigt. Het fotootje is eigenlijk veel te klein. Maar ja. Willen is kunnen.

Het atelier op 26 Augustus 2013

Black ops vernis

Vandaag de dag begonnen met het vernissen van ‘Black ops’. Erg mooi werkje, al zeg ik het zelgf. Donderdag gaat het naar de galerie.

PutyRiot finish

De rest van de dag heb ik besteed aan het voltooien van PutyRiot. Ik wilde er nog wat kleine dingetjes aan doen en dat is nu gebeurd. Ben ik toch een hele dag mee zoet geweest.

PR lijst

En ik had er ook nog een mooie lijst voor. Geen toeval, want ik had al gezien dat deze perfect bij het werk paste.

Het atelier op 21 Augustus 2013

Short black

Nieuw schilderijtje af. Ik noem het ‘Black ops’ (zwarte operaties). Op de foto zie je nog wat hinderlijke reflectie maar dat komt straks helemaal goed als ik het werkje (30 x 40 cm.) kan vernissen.

DCIM102MEDIA

Tevens een nieuw schilderijtje opgespannen voor een studie naar een foto die ik maakte van Dorris. Kan een heel leuk schilderijtje worden.

atelier 21813

En dan heb ik ook deze nog. Ramon van der Ven kwam vandaag langs en vond dit een echte ‘Roeland’. Zelf was ik er niet tevreden over en had het werk opgeborgen tussen een hoop ander werk om er later nog eens met nieuwe ogen naar te kijken. Nu ik het weer zie, en na wat complimenterende woorden van Ramon, zie ik er weer leven in. Het heet ‘Escape from suburbia’ en het gaat over een deftige mevrouw die plotseling besluit tot radicale veranderingen in een saai leven vol luxe en weelde. Waarschijnlijk ga ik hier morgen mee verder.

Weerzien met Alice

DCIM100MEDIA

Alice Jonker ontdekte mij, jaren geleden, met al mijn schilderzooi in de stad toen ik daar aan het werk was. Dat was ergens begin jaren ’90 toen ik net was begonnen aan mijn Amsterdamse galerie-avontuur. Ze nodigde me uit om het werk dat ik in het atelier had staan, op te hangen bij Artistiek Breda, aan de Veemarktstraat, die ze samen met haar ex-man Bart van Bekhoven runde. Vanaf dat moment begonnen de munten te rollen en ik verkocht mijn werk als warme broodjes over de toonbank. Een gouden tijd.

DCIM100MEDIA

Door tal van omstandigheden en ontwikkelingen groeiden we uit elkaar en ik zag Alice lange tijd niet meer. Zo af en toe kwamen we elkaar nog tegen onderweg. Gisteren ben ik maar eens naar Oosterhout gefietst om dat contact weer aan te halen na een leuke conversatie op facebook. Ik fiets, van huis uit, door de polders en bossen die tussen Breda en Oosterhout liggen en ik geniet bij elke meter die ik trap.

DCIM100MEDIA

Ik fiets ook langs het Oosterhouts kanaal. Op de plek waar ooit Henk Pauly met zijn ‘Vrijheid’ lag te genieten van het leven. Die plek werd door hem ‘De Ballen’ genoemd. Ik maakte daar ooit nog een film over. Zie het trailertje hieronder.

De hele film kun je ook bekijken op de hieronder geplaatste link.

DCIM100MEDIA

Maar goed. Ik was dus op weg naar Alice en die trof ik in haar winkel in Oosterhout. Ook haar dochter Dorris was aanwezig en al bijpratende ontstond het idee om Dorris model te laten staan voor een volgend schilderij.

DCIM100MEDIA

Ik maakte snel een foto van haar met mijn actie-cameraatje om een idee verder uit te gaan werken en als ik die foto dan terugzie kom ik tot de slotsom dat ik te veel ideeën heb en te veel inspiratie. Ik zou aan alle ideeën tegelijk willen gaan werken maar ik moet me zien te beperken tot een logische volgorde.

DCIM100MEDIA

Terug in Breda breng ik ‘Catwalk’ naar de galerie. Dat werk was eindelijk droog genoeg om het te kunnen vernissen Arian maakt er meteen een foto van om het op de site te zetten. In het atelier werk ik verder aan ‘Chatarinastraat 7’.

Cat

Ondanks de onrust in mijn hoofd door alle inspiratie kom ik nog een heel eind. Ik ben dol op die stevigheid van schilderen zoals ik het werk nu zie en ik zoek naar een wijze van werken om die stevigheid te behouden en toch heel precies te werken op het hoofdonderwerp, de dame in het wit, zodat het karakter van een vet geschilderd werk behouden blijft en het toch scherp is. We zullen zien.