Een nieuwe proefdruk

Wanneer je wil weten of je zetwerk in orde is moet je een proefdruk gaan maken. Dan zie je het gelijk. Met dat zetwerk ging ik naar John en op zijn pers maakten we een proefdruk. Er bleek veel niet aan te kloppen en daarom ging ik terug naar het atelier om dat te verbeteren. Mooi om te zien dat het nu wel helemaal goed is.

Hoogdruk, met loden letters, is hetzelfde als waarmee Johannes Gutenberg destijds zijn vondst presenteerde in 1450. De pers van John is dan wel een modern ding, maar de Albion pers, die Woensdag naar mijn atelier komt, is een exact hetzelfde apparaat als waarmee Gutenberg werkte, alleen dan van gietijzer en staal.

 

De puzzel, de planning en aanpak

In deze video laat ik je zien hoe ik het atelier verder in zal gaan richten. Het was een hele puzzel waar ik me gisterenavond, tot laat, mee bezig heb gehouden, maar ik ben er uit. Ik weet nu waar de Albion press definitief kan komen te staan en ik vertel je ook wat ik verder nog van plan ben met het atelier.

Schilderen en plannen maken

Eindelijk is het zover. Op 26 Januari gaan we de Albion press vanuit het Grafisch Lyceum te Rotterdam over verhuizen naar het Mauritsfort waar de pers een nieuw leven gaat krijgen in mijn grafisch atelier. Ik weet al waar de pers zal komen te staan, maar ik kijk de komende dagen nog eens goed naar die plannen, want als de pers eenmaal staat kun je hem niet zomaar even verplaatsen.

Verder ben ik vandaag langs Museum ‘Het Bolwerk’ gegaan in IJzendijke om de plannen voor een leuke workshop voor kinderen verder door te spreken. We gaan hen aan het werk zetten met het maken van een middeleeuwse plattegrond van IJzendijke. Ze mogen zelf in gaan vullen waar iedereen woont en werkt binnen de vestingwallen.

Van Rinus kreeg ik vandaag een prachtig oliespuitje voor de drukpersen. ‘Pressoil’ staat er ook op. Het ding werkt ook nog eens fantastisch goed. Helemaal leuk.

Op reis voor kunstzaken en letters

Vandaag ging ik op reis om wat kunstzaken te regelen en om vier kasten met Garamond (loden) letters op te halen bij Ruud in Heerle. Via Drukwerk in de marge kwam ik met hem in contact en wat blijkt, Ruud heeft ook een Victoria Merkur pers staan, maar dan een iets ander type dan de mijne. Dan krijg je gelijk leuke gesprekken over oude persen, letters, inkt en alles wat me zo boeit aan dit vak. De dag mocht ik afsluiten met een heerlijke maaltijd en veel gezelligheid bij Sjaco en Johanna in Aagtekerke.

En thuis wacht Milou. Dit keer is ze niet boos maar vooral blij dat ze me weer ziet. Leuker kun je eigenlijk niet thuiskomen. Zo’n diertje geeft zoveel voldoening.

Veranderingen in het atelier

Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat er grote veranderingen plaats vinden in het atelier. Dat heeft alles te maken met het opzetten van mijn grafisch atelier waar ik de helft van mijn beschikbare ruimte voor in zal gaan richten, dit jaar. Het begin is gemaakt, maar er moet nog veel gebeuren.

Met de komst van de oude Victoria Merkur drukpers ben ik een nieuwe weg ingeslagen die niet helemaal nieuw voor me is omdat ik natuurlijk ook een grafische achtergrond heb. Het schrijven, illustreren en uitgeven van boekjes met prachtige streek,- en spookverhalen was er de aanleiding voor om deze stap te zetten. Daarmee kwam een eind aan het chaos atelier waarin eigenlijk alleen geschilderd werd. Straks overheerst de ruimte, de rust en het overzicht om mooie dingen te gaan maken.

Het schilderatelier blijft uiteraard bestaan. Naast het grafisch atelier zal ik ook blijven werken aan schilderijen. ‘De schilderhoek’ is nu van rechts naar links verplaatst. Ook het maken van mijn eigen lijsten zal blijven bestaan, maar de houtwerkplaats zal niet meer in dit atelier plaatsvinden. Dat heeft te maken met de onverenigbare situatie met stof en natte olieverf. Dat bleef problemen geven en daarom verplaatste ik de houtwerkplaats naar de Pipo-wagen naast het huisje. Daar kan ik ongehinderd stofwolken produceren.

Het grafisch atelier gaat meer ruimte innemen. In de toekomst wil ik me hier bezig gaan houden met ambachtelijk drukwerk en ambachtelijk boekbinden voor de speciale uitgaven van mijn boeken en kunstdrukwerk. Leuk detail van deze inrichting is dat zowel de bordsnijtafel als de planeertafel afkomstig zijn van Drukkerij van Aken uit Terneuzen. Zo kwam een klein stukje Terneuzense geschiedenis hier weer samen en kan ik dit prachtige gereedschap opnieuw bij het dagelijks leven betrekken.

Het opruimen van het atelier kostte me meer moeite dan ik had verwacht. Ik had veel meer troep om me heen verzameld dan ik voor mogelijk had gehouden. Het opruimen daarvan ging me soms aan het hart, maar ik weet wat ik er voor terug krijg.

De Albion press uit 1858

Het is nu nog even wachten op de komst van de Albion press. Die staat nog steeds in Rotterdam bij het Grafisch Lyceum. Door corona gelazer kon ik die destijds niet verhuizen, maar dat gaat spoedig gebeuren. Met deze pers zal het meeste drukwerk voor de boeken gemaakt gaan worden. Dat wordt nog een heel avontuur, maar ik ben er nu klaar voor.

Slome Zondag

De afgelopen tijd heb ik hard gewerkt aan het atelier. Het is nog verre van af, maar het eind is wel in zicht. Vandaag is het Zondag en dus rustdag. En daar was ik wel aan toe. Even lekker helemaal niks. Maar ik ruim het atelier nog wel verder op om er weer fatsoenlijk te kunnen lopen en werken.

Op reis door Limburg

Een van de provincies waar ik heel graag kom is Limburg. Vandaag had ik een kleine tour door dit prachtige stukje Nederland. Om te beginnen ging ik bij Fons langs in Susteren. Hij heeft een mobiel grafisch museum waarmee hij door het land trekt. Maar dat museum staat momenteel opgeslagen in een loods en daar is dus weinig van te zien. Op zijn site zie je hoe leuk hij dit voor elkaar heeft. Fons had een mobiel galeien kastje voor me. Dat heb ik straks nodig voor het opbergen van zetsels voor het boek wat ik wil gaan drukken over Wiese (de gesel van Axel).

Het mobiele galeienkastje van Fons. Ik moet het nog wel even opknappen en zien te completeren.

Vervolgens ging ik door naar Grathem waar ik een namenbord mag gaan maken voor de donateurs van een kerkactie voor het behoud van de klokken en de reparatie van een wijzerplaat. De kerk van Grathem is echt prachtig. Een machtig mooie architectuur, veel heel erg mooi houtsnijwerk, schilderijen en kerkelijke kunst. En waar genot om er even rond te mogen lopen. In relatie tot al dat fraais moet ik straks een namenbord gaan ontwerpen dat in de hal van de kerk komt te hangen.

De klokken in de toren van de kerk van Grathem. De achterste klok heeft een drastische, en dure, redding ondergaan. De mensen die daar aan bijgedragen hebben krijgen een mooie naamsvermelding op het namenbord dat ik mag gaan maken.

Stucwerk

Vandaag was het zover. Het tweede deel van mijn atelier kan gestuct worden. Dan rest alleen nog de achterwand. Nu mag alles mooi drogen en als het droog is kan ik pas gaan witten. Morgen ben ik de hele dag op pad. Richting Limburg. Susteren, Grathem en Heythuysen.

Zo loopt alles mooi in elkaar over. Komende week ga ik verder met witten en inrichten van het atelier en moet ik een slag gaan maken op schildergebied, want ook dat loopt nog steeds gewoon door.