Storm van tante Corrie

Het was gisteren al aangekondigd. Storm ‘Corrie’ zou overtrekken, en dat gebeurde vandaag dus. Ik heb er weinig aandacht voor omdat ik het nodige in het atelier moet doen. Zo verhang ik de lamp die boven de Albion pers hing en ben ik de hele dag bezig met het portret. Dat is nu ver klaar en ik verwacht het morgen definitief af te kunnen werken.

Verder hou ik me bezig met het zetwerk voor de eerste pagina van het Wiese boek. Het is echt ouderwets hand zetwerk. Machtig mooi om te doen en te zien. Lang geleden, ergens in de jaren ’80, maakte ik hier mijn dagen mee vol bij een drukkerij in Breda. En ik ben het nog niet verleerd.

Zondagse overpeinzingen

Zondag is zo’n dag voor rust en reflectie. Vandaag ga ik schilderen aan het portret. Het is de laatste laag en dus de laatste fase van het schilderproces. Op Zondag wordt ik het minst gestoord en daarom is dit een uitgelezen dag om aan zo’n portret verder te werken. Gisteren kreeg ik nog een leuke discussie over de moderne tijd. Zoals jullie wel weten ben ik geen fan van het moderne gedoe met digitale doolhoven en andere onzin. We kwamen uit op de vraag of we ooit de Neolithische revolutie zijn ontstegen. Ik denk van niet en ik geef in deze video uitleg hierover.

Verder heb ik me nog even bezig gehouden met het aansluiten van licht boven de Albion pers. Ik vind het geen succes en denk na over iets anders. Ook ben ik bezig met de vormgeving van het Wiese-boek. Dat moet duidelijk een link hebben met de middeleeuwen en voor de eerste pagina maak ik alvast iets op de computer. Zo kun je al iets zien en beoordelen. Het lettertype is niet het juiste, maar iets wat daar dicht bij in de buurt zit.

Portret afschilderen en werk aan de pers

Ik loop een beetje om van het werk. Er is nog enorm veel te doen in het atelier en er is ook nog een hoop werk aan de pers. Het ding is 162 jaar oud en in een fantastisch goede conditie. Toch zijn er een paar puntjes waar even specialistische aandacht voor nodig is. Een bout is dolgedraaid en een stelbout (van de kniehevel) is krom. Ik vraag Rinus, onze tovenaar met staal, of hij er iets aan kan doen, en dat kan hij. Ook moet ik nog vier houten klosjes zien te draaien op een draaibank (die ik nu zelf niet meer heb) die als eindstoppen dienen voor het drukbed op de slee. Het atelier wordt ook weer iets verder aangepast aan mijn eisen. De TL balk (die straks helemaal zal verdwijnen) moet anders hangen en boven de Albion pers moet nog zo’n mooie lamp komen te hangen als boven de Victoria Merkur pers.

Hierboven een foto uit Bombay van eind 1800 waar een heleboel van deze persen gebruikt werden voor het drukken van een krant.

Pers opbouw

De Albion pers staat nu in het atelier en ik ben aan de opbouw van de pers begonnen. Vandaag heb ik de stempel helemaal schoongemaakt en opgepoetst en kon ik een begin maken aan de wederopbouw van het mechaniek dat in de stempel zit. Alles werkt weer naar behoren en de pers wordt steeds mooier. Ik vind het ook een zegen om straks met zo’n mooi monument te kunnen gaan drukken.

Les,- en regeldag

Tijd voor het atelier had ik vandaag helaas niet. Mijn handen jeuken om met de Albion press verder te gaan werken, maar er moeten eerst een hoop dingen geregeld worden en ik moest ook nog les geven bij Toonbeeld. Maar vanavond ga ik nog wel even door met schoonmaken van de pers. Al het oude vet en stof moet er af en dan komt er nieuw vet op te zitten, waarna hij in elkaar gestoken kan worden. Hopelijk kan ik de komende week de eerste testdrukken maken en de pers helemaal fijn-afstellen om aan het echte werk te gaan beginnen.

De grote Albion-verhuis-dag

Vandaag was het eindelijk zover. De grote dag van de verhuizing van de Albion press van het Grafisch Lyceum te Rotterdam ging naar mijn atelier te Mauritsfort. Nu breekt er een moment van reinigen en opbouwen aan om de pers te gaan gebruiken voor het ambachtelijk drukken van spook,- en streekverhalen uit mijn regio. Een heel belangrijk moment voor mijn grafisch atelier. De monumentale pers uit 1858 gaat een nieuw werkzaam leven tegemoet in mijn atelier.

In mijn eentje kon ik hem al gedeeltelijk in elkaar steken. De rest doe ik straks met hulp van Sjaco en Thijs.

Poezenzorg en Albion regelwerk

Milou heeft een zwelling boven haar rechter oog en daarvoor ga ik eerst een medicijn halen bij het Zeeuws Vlaamse poezenparadijs van KatteKus. De rest van de dag ben ik bezig met alles te regelen voor morgen. Dan breekt de grote dag aan dat de Albion pers naar mijn atelier verhuisd kan worden vanuit het grafisch Lyceum te Rotterdam.

Maandagse werkzaamheden

Zo onderhand moet ik voorbereidingen gaan maken voor de komst van de Albion pers. Die komt Woensdag hierheen, als alles goed gaat. Het hoogtepunt van mijn grafisch atelier. Morgen ben ik daar intensiever mee bezig. Verder heb ik mijn dagelijkse werkzaamheden in en om het atelier.

Streekverhalen

Op zoek naar mooie verhalen ben ik vandaag lekker gaan lezen in de boekjes die ik ooit van Jan Machielse kreeg over mijn dorp. Daar staan prachtige streekverhalen in waarvan ik er sommigen nog niet ken. Een heerlijke bezigheid voor een slome Zondag.

In het atelier schilder ik verder aan de portret opdracht en maak ik een kader voor een schilderij dat ik maakte over Vaartwijk. Een pracht van een boerderij die ik al eerder heb geschilderd.

Op de witkast van mijn planeertafel zit een prachtig koperen plaatje van Machinehandel Mahez. Amsterdam – Jakarta. Niet echt heel bijzonder, want Mahez heeft de hele wereld volgestort met drukkerijmachines, kasten en gereedschappen, maar toch een leuke vondst. Een echo uit het verleden, toen Nederland Indonesië als Rijkseigendom beschouwde.

En wil je weten hoe je een met een groot gemak eigenwijze poes van zolder naar beneden krijgt, dan geeft ik je in deze video een bruikbare tip.

Een nieuwe proefdruk

Wanneer je wil weten of je zetwerk in orde is moet je een proefdruk gaan maken. Dan zie je het gelijk. Met dat zetwerk ging ik naar John en op zijn pers maakten we een proefdruk. Er bleek veel niet aan te kloppen en daarom ging ik terug naar het atelier om dat te verbeteren. Mooi om te zien dat het nu wel helemaal goed is.

Hoogdruk, met loden letters, is hetzelfde als waarmee Johannes Gutenberg destijds zijn vondst presenteerde in 1450. De pers van John is dan wel een modern ding, maar de Albion pers, die Woensdag naar mijn atelier komt, is een exact hetzelfde apparaat als waarmee Gutenberg werkte, alleen dan van gietijzer en staal.