De dag kan weer beginnen

Een nieuw lijstje voor een nieuw werk is klaar. Over dit nieuwe werk(je) kan ik nog even niets laten zien, maar dat komt later wel. Er wordt zelfs een filmpje over gemaakt.

De verstekstans is momenteel even buiten gebruik. De messen worden geslepen en als die terug zijn van de slijperij wordt alles weer piekfijn afgesteld voor het maken van vele eigen kaders die om mijn werk heen zullen gaan.

Als ik alles voor deze dag in orde heb gemaakt in het atelier ga ik hout hakken voor de Rayburn waar ook vandaag weer brood op gebakken gaat worden en een taart voor morgen.

Die is dan al om 8 uur in vuurpositie gebracht om een hele dag te branden. Zo gaan alle werkzaamheden hier hand in hand en vliegt de dag om.

En de poes zit op de kast. Die vermaakt zich wel met dit weer. Zowel binnen als buiten. Milou houdt van gezelschap en volgt me de hele dag. Maar ze heeft ook haar eigen avonturen en ontmoetingen met andere poezen uit de buurt. Ze gedraagt zich als een echte boerderijkat en kan soms kilometers afleggen in de omgeving.

Een kader maken deel 3

Met zo’n klus ben je zo een paar dagen verder. Vandaag heb ik me bezig gehouden met het in de was zetten van het kader en het aanbrengen van bladgoud (23 karaats). Een geduldklusje waar je en vaste hand goed bij kan gebruiken. Ik heb het kader, aan het eind van de dag, rond het schilderij gestoken. Het mag nu een nachtje drogen alvorens ik de laatste behandeling kan geven.

In het filmpje hierboven zie je hoe ik vandaag de dag doorbracht met was en bladgoud. Het kader is nu bijna klaar. Het goud glanst te hard en ik wil alles nog een keer nabehandelen om het wat te temperen zodat het meer één geheel gaat worden. Maar dat doe ik morgen.

Een kader maken deel 2

Het tweede deel van het maken van een kader voor een schilderij gaat over het aanbrengen van de krijtgrond laag die dient als basis om het kader zo glad mogelijk te maken zodat er geen houtnerven, butsen, krasjes en andere oneffenheden nog in te zien zijn. Ook is deze basis geschikt om er drie dimensionale elementen op aan te brengen. In dit geval mijn atelierzegel.

Omdat het anders te lang ging duren heb ik er voor gekozen om dit proces in drie delen te filmen. In het derde en laatste deel laat ik zien hoe alles verder afgewerkt wordt in zwarte lak en bladgoud.

Het is een mooi proces wat wel om enige ervaring vraagt, maar wie wil kan hier wel het nodige uithalen om er zelf mee aan de gang te gaan. Ik maak deze kaders zelf omdat ik er eigen elementen aan toe wil kunnen voegen, zoals mijn atelierzegel en de titel van het schilderij.

Op de expo kaders signeerde ik altijd met goud. Het is gewoon veel werk en het kost je dagen tijd om het te maken. In veel gevallen is het dus verstandiger om je werk in te laten lijsten door een inlijstatelier. Qua kosten maakt het niet veel uit. Tel de uren en het materiaal maar op en je weet het. Twee inlijst ateliers die ik aan kan bevelen zijn Jan ‘d Art en Via Mioni in Breda. Er zijn er natuurlijk meer, maar met deze twee heb ik bijzonder goede ervaringen.

En zo ziet dat er uit met het schilderij er in. Het kader wordt diep zwart gepolitoerd, de randen in bladgoud en de letters en het zegel komen er in vaag goud op te staan. Het schilderij is nog niet voltooid, maar wel bijna af.

Een kader maken

De verstekstans

Het schilderij ‘Woods of reflection’ is bijna klaar. Het heeft erg lang geduurd omdat ik tal van andere werkzaamheden er tussendoor heb gedaan, maar het eind is nu echt wel in zicht en er moet een kader, of lijst, om dit schilderij gemaakt worden. Iets speciaals.

Ik ben er inmiddels wel aan gewend om eenvoudige kaders te maken voor expositie doeleinden. Maar nu ik een professionele verstekstans heb en de middelen om een dergelijke lijst ook naar traditionele methodes echt af te werken heb ik besloten om dit kader eens volgens die regels te gaan maken. Ik heb er voor gekozen om een zelfde profiel aan te houden als de expo-kaders en daar mogelijk nog iets in terug te laten keren wat een verbinding met het werk tot stand brengt.

Om je eens te laten zien hoeveel werk dat is heb ik dit filmpje gemaakt van het maken van dit kader. Ik denk dat ik het in twee delen kan filmen. Hier het eerste deel. Het maken van het profiel en het houten raamwerk.

Expositie in het nieuws

De expositie van Anne Mannaerts en van mij staat vandaag in de krant. Kunstrecensent Nico Out schreef er een mooie review over. Het lag Anne en ik een keer samen zouden gaan exposeren. Dat is dus nu een feit. Net als een winkel is de galerie, Lokaal 54, te bezoeken na afspraak. Je moet dan aangeven hoelang je in de galerie rond wil kijken.