Mosterdpotje

Het leek me leuk om ook een mosterdpotje te gaan schilderen in een stilleven. Als gevolg van het schilderen van dat veld vol mosterdbloemen bedacht ik me dit. Om aan zo’n mooi oud potje te kunnen komen ging ik natuurlijk naar De Stoof Brocanterie in Zaamslag. Daar wist Theo, de eigenaar, me regelrecht naar dit potje te wijzen. Notabene uit Breda. Dat maakt het voor mij extra leuk natuurlijk. Kley is weer helemaal blij met deze vondst.

Volgens een oud adresboek uit Breda, dat stamt van 1 Januari 1907 zat die stoom-mosterdfabriek ooit in het Ginneken.

Preview bij Sille en weer thuis

Al weer lekker vroeg aan de slag in het atelier met mijn mosterdzaadveld uit Magrette. Gisteren was ik aanwezig op de preview bij Gallrie Sille te Oudewater, waar ik behalve veel collega’s ook een hoop kunstliefhebbers sprak. Ik was zo handig om geen camera mee te nemen, dus heb ik nu geen foto’s, maar die volgen nog wel.

Op de bovenstaande foto ben ik in gesprek met Hans Leijerzapf, waar ik al jaren enorm fan van ben, tijdens de preview avond bij Galerie Sille. Er was deze keer ook veel werk van hem te zien (en te koop), zoals het schilderij rechts.

Hans schildert van die prachtige toneelstukjes op doek over mannen in regenjassen die iets aan het doen zijn wat geen mens begrijpt. Geknoei met fietsen, tafeltjes, stoelen, etc. en altijd met prachtig licht. Het werk doet me denken aan Jaques Tati. Met name de film Jour de fete. De knoeiende postbode, en het gedoe in zo’n heerlijk Frans dorp van rond de jaren ’50.

Terug naar het atelier, waar ik het mosterdzaadveld zit te schilderen, dwalen de gedachten makkelijk terug naar de preview avond van Galerie Sille. Met Hans sprak ik over stevig door schilderen en de kracht van de losse toets. Dat zit hier helemaal in. Maar ik zit ook het typisch Zeeuws Vlaamse leven te schilderen. Ook zo’n eigen wereldje in de grote wereld.

Voor wie het mosterdzaadveld, wat ik nu aan het schilderen ben, met eigen ogen wil zien zal even naar Zeeuws Vlaanderen moeten komen. Er staan hier, op dit moment, meerdere velden vol prachtige gele bloemetjes voor de winning van mosterdzaad. Dat zaad wordt door tal van kleine bedrijfjes gebruikt om er mosterd van te maken in tal van verschillende smaken en kleuren. Dat zijn dan weer echte streekproducten waar Zeeuws Vlaanderen van oudsher erg rijk aan is.

Bij Magrette staat dit prachtige huis midden in het geel van de mosterd bloemetjes. Daardoor krijgt zo’n veld nog meer dimensie en romantiek. Ook het idee dat hier een streekproduct staat te groeien spreekt me tot de verbeelding. Zeeuws Vlaanderen heeft veel streekproducten omdat de streek eeuwenlang op zichzelf aangewezen was en dus zelfvoorzienend moest zijn.

Zo hebben we, hier in Graauw, de Ketchupfabriek. Alles wat uit zo’n prachtig flesje komt is afkomstig van Zeeuws Vlaamse bodem, en heel ontzettend lekker.

Ook hierin zit soms mosterdzaad verwerkt. Dat is dan een speciale smaak in het assortiment. Ik schilder dus niet alleen een mooi veld vol mosterdbloemetjes, maar ook de wereld van Zeeuws Vlaamse zelfvoorziening. Veel van wat hier op het land groeit is niet alleen mooi om te zien, maar we oogsten het en stoppen het in potjes om er zo lang mogelijk van te kunnen genieten.

Oktober expo bij Sille

Op Vrijdag 29 September a.s. zal de preview plaats vinden van de Oktober expositie bij Galerie Sille te Oudewater. Zelf ben ik op deze expositie aanwezig met drie schilderijen. ‘Ballunatics 8’, dat momenteel even logeert in Gent voor de expositie ‘(n)ooit gemaakte reizen‘, EnigmArt’, een groot schilderij dat gaat over kijken naar kunst, en ‘Mirrors’, een schilderij dat gaat over ijdelheid voor de spiegel. Persoonlijk ben ik op deze preview aanwezig vanaf 19.30 u.

EnigmArt 12 x 150 cm. olieverf op linnen. €2750,-

Mirrors 60 x 60 cm. olieverf op linnen. €1800,-

EnigmArt gaat over kijken naar schildrijen. Zelfs een rood schilderij kan als een beleving gezien worden als je weet hoe je er naar moet kijken. Het meisje vóór dat schilderij heeft een koptelefoon op waarin een stem verteld wat ze ziet. Dat zie je vaker in een museum. Dan wordt alles helder en snap je wat schilderkunst in het leven kan betekenen.

‘Mirrors’ gaat over een vorm van schilderkunst in de ijdelheid. De dame op het schilderij (Jennifer) maakt zich op om er weer een dag heel mooi bij te kunnen lopen.

Ik beschouw dat ook als een vorm van kunst. Typisch vrouwelijke schilderkunst die vaak onderbelicht blijft omdat iedereen het zo gewoon en vanzelfsprekend vind. Uit respect hiervoor besloot ik dit schilderijtje te maken.

Ballunatics 8 100 x 160 cm. Oliverf op linnen. €7500,-

Ballunatics 8 hangt momenteel even in Gent op de tentoonstelling ‘(n)ooit gemaakte reizen’. Om die reden is het werk dus niet aanwezig op de Oktober expositie bij Galerie Sille, maar het werk is nog steeds via Galerie Sille te koop. De tentoonstelling in Gent is geen verkoop tentoonstelling, maar u kunt er gewoon naar toe om het werk te bekijken. Op 1 Oktober ben ik daar zelf ook aanwezig tijdens ‘Gent Matinees‘. Na deze tentoonstelling zal het werk weer terugkeren naar de galerie in Oudewater.

Mosterdzaad-wereld

Dit zag ik vandaag tussen Axel en Zaamslag. Een veld met mosterdzaad voor de beroemde Zeeuwse mosterd, waar ik uiteraard steevast een potje van heb staan in de keuken. Dit vond ik zo’n prachtig gezicht dat ik eigenlijk al meteen besloot om het te gaan schilderen.

Zo ziet dat er in werkelijkheid uit. Op de foto is nauwelijks de intensiviteit van dat helle gele vlak te zien waar dan zo’n prachtige oude boerderij in staat. Maar ik ga het schilderen.

Het wordt een stevig schilderij wat ik wil afwisselen met forse streken en, op de juiste plaats, wat fijne details. Dit wordt een schilderij om bij weg te kunnen dromen.

Kunst Wageningen 2017

Marlou Kursten, een van de organisatoren van deze geweldige beurs, Ineke en ik in onze vers ingerichte stand.

Het was best een zwaar weekeind. Samen met Ineke stond ik op Kunst Wageningen 2017. Een druk bezocht evenement in Theater Junushoff in het hartje van Wageningen. De beurs werd georganiseerd door Kunst Wageningen en die combinatie (het theater als culturele locatie, Wageningen en de ervaring van de dames van Kunst Wageningen) zorgden ervoor dat dit een heel geslaagde beurs werd. Het was niet alleen druk, maar ook druk met exact het goede publiek.

Ik had weinig tijd voor het maken van foto’s en film, maar ik maakte er toch nog deze snelle impressie van.

Het goede van zo’n beurs is dat je snel veel nieuwe contacten opdoet en oude contacten weer aan kan halen. Ik kwam een aantal oude bekenden tegen, ik maakte contact met nieuwe collega’s, ik sprak en totaal verraste nieuwe klanten.

Een heel weekeind lang praten met echte kunstliefhebbers was erg goed, maar ook doodvermoeiend. Ik stond er slechts met drie schilderijen om vooral naamsbekendheid te maken in een gebied waar ik vaag bekend ben. Ineke had een stand direct naast me en dat maakte het ook een stuk gezelliger. In de schaarse stille momenten kun je dan even zitten en tegen elkaar aan kletsen over alles wat je hebt beleefd, besproken en meegemaakt.

Toekomstige klanten die mijn werk voor het eerst zagen moeten even de tijd krijgen om te besluiten of ze iets gaan kopen. Het verkopen van mijn eigen werk ligt me niet. Laat mij maar schilderen en over schilderen praten. Verkoop van werk laat ik aan de diverse galeries over waar mijn werk verkocht wordt. De drie werken die ik bij me had maakten hierop een uitzondering. Die kwamen recht uit het atelier en gaan hierna naar een van de galeries waar ik bij ben aangesloten.

Behalve nieuwe contacten doe ik op die dagen natuurlijk ook een hoop inspiratie op. Twee dagen lang heb ik de meest fraaie, vreemde, fantastische mensen voorbij zien komen die me weer op nieuwe ideeën hebben gebracht.

Escape met lijst

Zoals ik eerder al meldde heb ik een speciale lijst gemaakt voor het schilderij ‘Escape’. Speciaal ook voor de tentoonstelling, aankomend weekeind, in Wageningen. Voor het eerst signeer ik ook de lijst, zodat het als één geheel kan worden gezien.

Het is dus geen strakke vakwerklijst, zoals die alleen maar gemaakt kan worden door een echte lijstenmaker, maar je moet het meer zien als een liefhebberij van de kunstenmaker. Zo af en toe wil ik het hele geheel in eigen hand houden. Dit was zo’n geval complete zelfvoorziening. Dat idee ontstond al toen ik het schilderij aan het maken was.

Op de achtergrond, op de foto hierboven, zie je het begin van het drieluik over Mathilde. Dat monument wil ik ook geheel zelf gaan maken. Dat drieluik wordt verwerkt in een altaarstuk dat straks, op 7-7-2018, gepresenteerd zal worden tijdens de Mathildedag hier in Terneuzen.

Gent Matinees

Gisteren was ik weer even een middag te gast op het kasteel van het CJK te Gent om nog wat toe te voegen aan de tentoonstelling (n)ooit gemaakte reizen. Van die gelegenheid maakt ik gebruik om het bovenstaande filmpje te schieten over deze tentoonstelling.

Op Zondag 1 Oktober vindt hier ‘Gent Matinees‘ plaats. Dat is een kunst en cultuur evenement door de hele stad Gent waar ook het CJK aan deel neemt. Ik ben dan ook zelf aanwezig, met een aantal mede exposanten, op het kasteel. Dus wie zin heeft in een onvergetelijk dagje Gent komt me dan vanzelf tegen.

Speciale lijst

Voor het schilderij ‘Escape’ wilde ik een heel speciale lijst. Het wordt er een met een ‘eigen touch’. Gisteren ben ik begonnen met zagen en lijmen en vanmorgen heb ik even het schilderij er in geplaatst om te kijken of ik alles helemaal goed heb gedaan. En dat blijkt het geval te zijn.

Vandaag ga ik de lijst verder afwerken en morgen moet hij klaar zijn voor de expositie in Wageningen, komend weekeind. Het wordt een hele uitdaging. Normaal gesproken zou ik dit werk over laten aan een echte lijstenmaker, zoals Jan d’Art of Paul Verberk, maar ik wilde voor dit werk iets speciaals wat ik ook echt zelf wil scheppen.

Opening expo Gent

Kasteel Claeys Bouüaert te Gent was deze avond de plek waar zich alles voltrok. Een bont gezelschap van kunstliefhebbers, kunstenaars, organisatoren en politici waren aanwezig om de aftrap te beleven.

De eerste spreker was Bruno Steyaert die namens het CJK te Gent de tentoonstelling aankondigde en iedereen er even fijntjes aan herinnerde hoe het CKJ zich in de afgelopen 10 jaar heeft geprofileerd met een aantal grote namen binnen de Nederlandse en Belgische kunstwereld, zoals Erwin Olaf. Het CJK is bepaald geen kleine speler op de kunstmarkt en dan begrijp je meteen waarom wij trots zijn dat we hier mogen exposeren.

De tweede spreker was Annelies Storms. Schepen van Cultuur, Toerisme en Evenementen in Gent. Zij benadrukte de rol van de stad Gent in de kunsten in de breedste zin van het woord. Gent is gekend binnen de kunstwereld en dat kan alleen als er draagvlak voor is en een toegespitst beleid van de stadsbestuurders die al heel vroeg inzagen dat kunst meer voor een stad kan betekenen dan in het algemeen wordt verondersteld.

De derde spreker was Frank Deij. Wethouder van Kunst en Cultuur in Terneuzen. Hij benadrukte de bijzondere band die de stad Terneuzen met Gent heeft en lichtte vervolgens de titel van de expositie toe. (n)ooit gemaakte reizen verteld het verhaal over de reis die de kunstenaar heeft af moeten leggen om tot een creatie te komen en de reis die de kunstenaar met zijn creatie aanbiedt aan de toeschouwer om er op verder te gaan reizen in overpeinzing en genot.

Maar onze wethouder had ook een omgekeerd verhaal in petto. De reis die hij maakte kon ook door een kunstenaar vertaald worden in beeld. Hij had een voorbeeld meegebracht uit zijn eigen kunstcollectie. Een schilderij dat ik ooit voor hem gemaakt heb. In dit werk zitten tal van boeiende elementen van een reis door emoties die hij ooit maakte.

Inhoudelijk begon er zich nu iets af te tekenen en dan merk je dat toeschouwers geraakt zijn en anders naar het werk kijken dan ze normaal gesproken gedaan zouden hebben.

Isilareina in het zaaltje wat geheel in het teken staat van haar werk.

Randell Sarneel met wethouder van Terneuzen Frank Deij bij een van zijn schilderijen.